Fadderresan 2013

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

Resa mot lyx och kust

Av fadderresan2013 - 14 augusti 2013 22:12

Idag har vi rest till Mombasa för att få några dagar med sol bad och väldigt mycket lyx. Här i Kenya kan man verkligen vara med om olika sätt att leva. I Voi bor folk väldigt enkelt och fattigt. I Mombasa finns det vissa som har det mycket bra och lever i överflöd.


Dagen började tidigt med frukost vid 6.15 Vid 7.00 startade resan mot Mombasa. Under resan fick vi se antiloper, apor och några elefanter. När vi kom fram till Mombasa fick vi åka färja ca.10 min. En färja med 50-60 bilar och många hundra personer. Väl framme i Diana Beach och vårt hotell Kaskazi beach hotel fick vi se ett väldigt fint hotell med utsikt över Indiska oceanen. Vi åt en lunchbuffé med ett antal olika rätter att välja på. Därefter fick vi göra vad vi själva ville. En del gick ut på byn, andra badade i poolen. Jag själv ville försöka bada i havet.

 

 

 

När jag började gå ut i vattnet kom det en hjälpsam man och sa till mig att han ville visa mig ett bra ställe att gå ut på revet. Han var väldigt hjälpsam och visade mig många olika djur och växter som fanns på revet. Jag var tvungen att ha badskor vilket han ordnade åt mig. När vandringen var över ville den hjälpsamme mannen ha betalt 1500 kes för vandringen och 2500 kes för skorna. Jag försökte förhandla om priset, vilket gick så där, men jag har fått ett par badskor och lite mer erfarenhet om djur och växter på revet. Efter bad och övriga aktivteter fick vi middag där de flesta av oss åt barracuda, en ny rätt för oss. Senare på kvällen blev det underhållning.

 

Till sist, resan har hittills varit helt fantastisk. Mycket med intryck och upplevelser som vi kommer att dela med oss av när vi kommer hem. Och för er som läser detta och ännu inte skaffat ett fadderbarn så är behovet stort och i Voi-projektet så kommer hjälpen fram utan mellanhänder.


/Lars S

 
 
Ingen bild

Suss

15 augusti 2013 01:34

Vilken fantastisk och minnesvärd resa ni gör tillsammans i faddergruppen!! Det är roligt för oss som inte är med att kunna följa ert äventyr via bloggen. Passa på och njut av värmen för här verkar hösten vara på väg med stormsteg.. Man kan väl säga att mannen som du träffade idag har en bra affärsidé som han säkert lyckas med flera gånger per dag.

 
Ingen bild

Ingrid

15 augusti 2013 17:14

Mombasa iko Wapi? Nakatakia siku njema!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fadderresan2013 - 24 augusti 2013 19:14

Fjorton dagar går fort, alldeles för fort, särskilt när man har roligt! Och roligt har vi haft på vår resa. Tårar har också fällts men kanske inte av sorg utan av att vi alla har blivit så berörda av de möten vi har haft med olika människor. Men jag ...

Av fadderresan2013 - 23 augusti 2013 07:39

Hur ska jag kunna sammanfatta dessa två senaste dagarna med bara några rader här på bloggen? Det är en utmaning men jag gör väl ett försök.    Tisdag morgon lämnade vi Gracia guesthouse i Nairobi för att ta oss till Mara Timbo camp i Maasai Mara,...

Av fadderresan2013 - 20 augusti 2013 06:42


Idag har vi lämnat Voi med tunga hjärtan. Hade gärna stannat kvar längre bland dessa underbara människor som jobbar för Voi-projektet. Ni ska bara veta vilket jobb de lägger ner för de föräldralösa barnen. Homebased care kvinnorna som de kallas jobba...

Av fadderresan2013 - 18 augusti 2013 22:03

Frukost kl 7:30 och därefter avgår bussen kl 8:30 för vidare färd till gudstjänsten i Kisimenyi.   På vägen ser vi en hel hop babianer och en död hyena som ligger vid vägkanten. Sista biten till kyrkan är röd sandväg, som är guppig som vanligt. D...

Av fadderresan2013 - 17 augusti 2013 22:03

När vi till slut vaknade upp med utsikt över Indiska oceanen för sista gången var faktiskt känslan att jag inte skulle sakna det särskilt mycket. Fantastisk vy var det sannerligen, men samtidigt var det med en känsla av att man ville tillbaka till de...

Ovido - Quiz & Flashcards